Emelie förbättrar det svenska språket

Ni vet när någon för en riktig hostattack, eller bara hostar till mitt i ett samtal; Känns det då inte lite lamt att säga:
-Åh, hehhe... oj...då!?

Här saknas ju helt klart ett ord, - något som skulle motsvara nysningens prosit.

Låt oss enas om ett ord som i framtiden förebygger och förhindrar uppkomsten av varje stel eller lätt pinsam situation! Låt detta ord finna ro i var mans innersta rum, och vila i hans bröst. Låt det föras vidare till hans son, och låt denna son föra det vidare till hans son, och om han inte får några söner - låt detta inte hindra vårt ord från att med vargens bestämdhet och utters smidighet sprida sig, likt ett virus. Ty dess makt skall segra och dess härlighet skall dansa på våra läppar i glansen av sin egen prakt.


 Förslag?

Varför inte:

- Kessel!
  
eller....

- Borlis!

Nja.. det måste vara nåt som har lite kraft... kanske bara en stavelse?

- Kagg!
- Hynt!
- Lofs!
- Mjäll!  - jag glömde, redan taget

Kanske nåt med x - Vi har för få x-ord för alla alfabtsbaserade tävlingar.

- Xanno!
- Xyffit!  - Här hörrni, här känner jag att vi är något på spåret!
- Xöckom! 

Det här måste jag sova på.





image15

 

Kommentarer
Postat av: hp

nemen! har du fortfarande kvar din blogg!? festligt! det var trots allt du som fick mig att börja blogga.. Och se på mig nu!

hambo lät bra, det ska jag börja säga. eller "fan vad jazz" som en rockig kompis till mig brukar säga.

ömt smek /hanna

Postat av: Oskar

Det där är faktiskt ett problem som även jag har grubblat på mången gång. I väntan på något bättre har jag faktiskt lagt mig till med att säga "hostit", alltså som prosit fast med host i början. Det är lite fattigt, jag vet det, men folk brukar ändå förstå vad jag menar. Jag känner att det här är något vi måste diskutera mer ingående.
God natt.

2008-03-19 @ 01:12:38
Postat av: Robin

Varför inte bara bredda prositbegreppet till att innefatta även denna företeelse?
F.ö.
låt denna son föra det vidare till sin son, inte hans ;)

2008-03-19 @ 01:16:46
URL: http://absolutintressantastever.blogg.se
Postat av: toveeee

hur många fler läsare fick du efter hannas lilla inlägg? spenande. ventar med spening alltså. berätta imorn. kör klockan 12. alla tiders!

2008-03-25 @ 20:37:08
Postat av: Emoli

Jag kan faktiskt inte se någon markant ökning av läsare. Mitt rekord är fortfarande 15...(alltså precis så som jag föredrar att ha det...)

2008-03-27 @ 20:03:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback